کشف الاسرار فی اردبیل (۱)

قصد دارم تا از این به بعد کشفیاتی که در مورد اردبیل و اردبیلی ها می کنم رو توی پست های جداگانه بنویسم تا در آینده برای نسل های بعد درس عبرت بشه و بتونن ازش استفاده کنن.

توی همین ۱ هفته ای که از اقامت من تو اردبیل میگذره چند کشف جالب انجام دادم که به سمع و نظر شما می رسونم:

۱. آب آشامیدنی اردبیل از کیفیت بسیار بدی برخورداره و بوی ماهی گندیده میدهلذا برای جلوگیری از مشکلات گوارشی اگر روزی پاتون به اردبیل رسید حتما از آب معدنی استفاده کنیدمن خودم این مسئله رو بعد از ۴ روز فهمیدم. موقعی که چایی درست می کردم احساس می کردم یک لایه دوده مانند روی سطح چایی تشکیل میشه. اولش فکر می کردم مشکل از چاییه. چون موقعی که آب از شیر بخورید متوجه این موضوع نمیشید. ولی در روز پنجم و البته بعد از مشکلات گوارشیبا اشاره پسر صاحبخونه که برای آب خوردن از آب شهری استفاده نکن و ما هم استفاده نمی کنیم و آبش سنگینه و فلانه و ... متوجه این موضوع شدم.


۲. ترکا یا همون اردبیلی ها به آب معدنی میگن آب واتر !دفعه اولی که این کلمه رو از زبون صاحبخونه شنیدم هی می پرسیدم: چی چی؟ اونم هی می گفت: برای آب آشامیدنی حتما آب واتر بگیرما هم فقط آب واتر استفاده می کنیم.


۳. سفیده تخم مرغای تخم مرغای مرغای اردبیل به جای اینکه سفید باشه زرده. البته این مسئله هنوز در حال بررسی هست و فعلا طبق استدلال استقرایی که از شکوندن ۱۰ تخم مرغ به دست اومده این نتیجه حاصل شده. حالا هر موضع این فرضیه نقض شد شما رو در جریان میذارم.


۴. ترکا یا همون همشهری های عزیز در جواب ممنون میگن مرسی. این رو چندین و چند بار توی این ۱ هفته اخیر تجربه کردم و خیلی برام جالب بود. حالا باز اگه یه نفر پیدا کردم که جوابی غیر از این داد شما رو در جریان میذارم.


5. ترکای عزیز شاغل در سوپرمارکت ها تخم مرغ ها رو دونه ای نمیفروشن بلکه اون ها رو کیلویی میفروشن. این یکی دیگه واقعا برام عجیب بود. در این عمر 20 و چند سالم تا به حال همچین چیزی ندیده بودم. از فروشنده پرسیدم تخم مرغا رو کیلویی میفروشین؟ اونم با اعتماد به نفس جواب داد: بله


تا بعد...!

نظرات 7 + ارسال نظر
علی دوشنبه 5 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 02:12 ب.ظ

فک کنم بیشتر جاهای ایران تخم مرغ رو کیلویی می فروشن بالام جان
اتفاقا زمانی که ما اومده بودیم دزفول تعجب کردیم که دونه ای می فروختن!

خوب اشتباه می کنن
دونه ای بفروشن بهتره که
اون مدلی کلاس نداره

علی دوشنبه 5 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 02:16 ب.ظ

معلومه تو این مدت همش تخم مرغ می خوردی! چون این پستت همش در مورد تخم مرغ بود!

خوب آره ولی مدل های مختلفش رو
مثلا یه شب نیمرو
یه شب قاطی
یه شب املت
یه شب با سیب زمینی

فرناز دوشنبه 5 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 03:32 ب.ظ http://mochaleokhis.blogfa.com/

به به به یه مبارکا باشه
نمیدونستم تشریف بردین اردبیل
عجب
پس حسابی بساط خنده و اینها به راهه
اگه اردبیلیها می دونستن کی رو راه دادن به شهرشون
پس بیشتر سر میزنم
یکم خنده خونم کم شده

چرا نمی دونستی؟
این همه زدم تو سر خودم که اردبیل قبول شدم و اینا تو کجا بودی؟
حالا عیب نداره از این به بعد بیشتر بیا

امید دوشنبه 5 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 10:45 ب.ظ http://omid001@yahoo.com

سلام احسان خان
نمی دونی چقدر خوشحال شدم این وبلاگ رو پیدا کردم!
منم امسال کاردانی به کارشناسی محقق اردبیل قبول شدم ُ اومدم ثبت نام کردم ولی کلاسامون از نیمه دومم شروع می شه. رشته ام هم معماریه
وضعیت اجاره خونه چجوریه ؟ شما چند گرفتی خونه رو؟

سلام امید جان
منم خوشحالم که اینجا رو پیدا کردی
تا برسی اینجا کم کم با پست های من با حال و هوا اینجا آشنا میشی
خونه مختلفه
اطراف دانشگاه که جای خوب شهره معمولا قیمت ها این جوریه:
۱ تومن پیش ماهی ۲۰۰
۱ تومن ماهی ۲۵۰
۱ تومن ماهی ۱۵۰
بستگی به محله اش داره
البته واسه دانشجوی پسر خیلی گیر میدن. باید بگردی تا پیدا کنی.

یکم اون ور تر از اطراف دانشگاه هم قیمت ها پایین تره.
۱ تومن ماهی ۱۳۰
حتی یه جا بود ۵۰۰ ماهی ۹۰
رهن کامل معمولا یا نمی دن یا رهن بالا میدن
همون اجاره ای باید پیدا کرد. اگر یک نفر باشی هم ارزون تر حساب می کنن

اینی که من گرفتم یه جای خیلی عالیه. نزدیک دانشگاهه. ۱ تومن ۱۸۰

امید سه‌شنبه 6 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 12:28 ب.ظ

سلام احسان جان.
مرسی که جواب دادی
فکر کنم یه کلاس ترکی هم باید بریم
منتظر پست های قشنگت هم هستم.

احسان سه‌شنبه 6 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 08:26 ب.ظ http://kajopich.blogfa.com

جدی میگی!؟؟؟؟؟؟
بابا کرج که از n سال پیش من تجربه تخم مرغ کیلیویی رو داشتم ...
همین شهر خودمون هم یه مدت تخم مرغ کیلیویی میفروخت یه بنده خدایی که البته جمعش کردن براش!!!!!!

علی چهارشنبه 7 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 10:16 ق.ظ

ببین حالا که خونه ردیفه لازم شد یه سر بیام پیشت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد